Rostlinná strava prospívá srdci, ukazuje výzkum z dat za čtyřicet let

Rostlinná strava je prospěšná pro zdraví srdce, vyplynulo z přehledu dat nasbíraných za čtyřicet let. Vegetariánské a veganské pokrmy snižují v krvi hladinu cholesterolu i tuku, které zvyšují riziko infarktů, prokázal rozsáhlý dánský výzkum.

Účinek rostlinné stravy na zdraví srdce autoři studie označili za „skutečně podstatný“. Dodali ale, že maso a mléčné výrobky mají také určité zdravotní přínosy a ne všechny bezmasé diety jsou podle nich skutečně zdravé.

Výzkumníci porovnali třicet souborů dat nasbíraných od roku 1982. Celkem 2400 lidí z celého světa dodržovalo různé diety a vědci sledovali jejich vliv na zdraví srdce.

Špatný cholesterol

Vysoká hladila cholesterolu LDL, tedy takzvaného „špatného“, vede k hromadění tukových usazenin v cévách, které mohou nakonec způsobit infarkt nebo mrtvici. Autoři výzkumu dospěli k závěru, že vegetariánská nebo veganská strava dokáží snížit hladinu LDL cholesterolu až o deset procent a celkového cholesterolu o sedm procent.

„To odpovídá třetině účinku statinu (pilulky) na snížení cholesterolu – takže to je opravdu významné,“ řekla profesorka Ruth Frikkeová-Schmidtová, která výzkum provedla v dánské nemocnici Rigshospitalet.

Dvacet procent

Na základě dat Frikkeová-Schmidtová odhadla, že konzumace rostlinné stravy po dobu patnácti let by mohlo snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění o dvacet procent. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) na tyto choroby každý rok zemře téměř 18 milionů lidí.

Podle vědkyně není nutné jíst výlučně rostlinnou stravu, ale je důležité, aby byla v jídelníčku bohatě zastoupena kvůli zdraví i životnímu prostředí.

Účastníci studií jedli převážně zeleninu, ořechy, luštěniny, jako je cizrna, a celozrnné obiloviny. Z jídelníčku ale vynechali nezdravé bezmasé pokrmy, jako jsou různé sladkosti, brambůrky či sladké nápoje, které by nepřispěly k lepšímu zdraví.

Dřívější studie prokázaly zdravotní účinky i jiných typů stravování, například středomořské diety obsahující ořechy, mořské plody, celozrnné obiloviny a zeleninu. Ta může podle výzkumu snížit riziko demence o čtvrtinu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

„Výkop století.“ Francouzští archeologové zkoumají podzemí u Notre-Dame

Fronta turistů strádající pod sluncem čeká, až bude moci vystoupat na katedrálu Notre-Dame a prohlédnout si její chrliče. Čtyři metry pod nimi míří tým archeologů opačným směrem – kope přímo dolů a zpět v čase do Paříže z doby starověkého Říma před dvěma tisíci roky, píše agentura AP.
včera v 07:30

Astronaut Svoboda poletí na ISS v roce 2027, oznámil Babiš

Projekt Česká cesta do vesmíru v pondělí prezentoval vývoj příprav české mise na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) a avizuje klíčové milníky pro rok 2027. Tiskové konference v pražském planetáriu se zúčastnili premiér Andrej Babiš (ANO), ministři Karel Havlíček (ANO), Robert Plaga (za ANO) a Jaromír Zůna (za SPD), budoucí astronaut Aleš Svoboda, astronaut Evropské kosmické agentury (ESA) Andreas Mogensen a další.
8. 6. 2026Aktualizováno8. 6. 2026

Vědci přejmenovali syndrom, který ničí ženské zdraví. Může to změnit přístup i léčbu

Lékaři po jedenácti letech studie změnili název syndromu, který trápí asi deset procent žen. Doufají, že by to mohlo změnit nejen stigmatizaci těchto problémů, ale také jim pomoci k účinnější léčbě.
8. 6. 2026

Svoboda roky trénoval. Ve vesmíru provede řadu experimentů

Aleš Svoboda poletí do vesmíru nejen jako pasažér, ale přímo jako pilot. Jako špičkový pilot stíhacích letadel k tomu má ty nejlepší předpoklady. Jeho mise ale nebude spočívat jen v řízení. Svoboda hlavně bude dohlížet na celou řadu vědeckých experimentů.
8. 6. 2026
Načítání...